Flaming Arrow Glitter Purple

Pages

Tuesday, 3 December 2013

Salah Faham Sebab Loghat

Assalamualaikum..

tertarik nak update entry hari ni sebab aku ada nak kongsi sesuatu. hari ni lepas balik daripada kelas (test sebenarnya..) macam biasa la aku dengan kawan-kawan aku jalan beriringan balik kolej. sambil-sambil tu kami pun borak-borak la. tiba-tiba tengah syok-syok borak sampai aku sendiri tak perasan ada seorang member ni menganjing member aku yang lagi sorang ni yang suka gunakan perkataan 'pada' untuk menggantikan perkataan 'kat'. contohnya "kau punye buku ada 'kat' aku". orang selalu guna ayat macam ni. tapi member aku sorang ni akan cakap macam ni pulak, "kau punya buku ada 'pada' aku". member aku tu orang johor, that's why la guna word yang orang johor selalu guna. aku tak hairan pun dengan perkataan 'pada' tu dan selalu juga guna perkataan tu sebab aku sendiri orang johor. hahaha. sebenarnya aku pun tak perasan perkataan 'pada' tu orang johor je selalu guna. bila kawan aku tegur baru aku perasan. antara perkataan lain yang biasa orang johor guna macam lapar jadi 'lapo', sabar jadi sabo', muar jadi 'muo', keluar jadi 'kluo' dan banyak lagi la. kalau nak senaraikan boleh krem tangan nak menaip. hehe. dan ada orang kata perkataan menganjing pun asal dari johor juga. yang tu aku tak berapa pasti la. aku rasa orang negeri lain pun ada juga guna perkataan tu.

aku teringat masa zaman aku sekolah dulu. masa tu baru masuk tingkatan 4 dan baru tukar sekolah dari sekolah biasa ke sekolah teknik. masa tu lah 1st time bercampur dengan kawan-kawan yang lain negeri. kebetulan masa tu aku dapat sama dorm dengan sorang budak pahang ni. kepada izzah azizah kalau baca entry ni mohon terasa ea. hehehe. masa tu masing-masing baru kenal al-maklum la baru tukar sekolah.. banyak benda tak tahu. nak pergi makan pun nak kena sama-sama takut sesat tak jumpa dewan makan.hehe (padahal dewan makan depan dorm je.hehe). so, aku pesan la dengan budak pahang ni kalau nak pergi makan aku nak ikut sekali. ayat aku macam ni "nanti kalau nak pergi makan saing ea?" budak pahang tu pun terpinga-pinga la dan tak paham bila aku cakap macam tu. aku pun pelik la kenapa dia tak faham. dia dari planet marikh ke tak faham aku cakap apa. rupanya dia tak faham dengan perkataan 'saing' yang aku guna tu. dia ingat perkataan 'saing' macam nak berlumba atau berlawan. hahaha. aku rasa nak gelak guling-guling masa tu. tapi aku takda la buat macam tu. hehehe. perkataan paling senang yang sepatutnya aku guna untuk semua orang faham adalah 'sama-sama'. contohya, "nanti kalau nak pergi makan sama-sama ea?". ok, senang orang negeri lain nak faham.. bila fikir balik memang lawak la kan...kesian kawan aku tu.

satu lagi perkataan yang kadang-kadang jadi isu juga adalah perkataan 'anu'. orang johor memang suka guna perkataan ni. 'anu' ni boleh diguna ikut keadaan. contohnya, "kau jangan la 'anu' aku". maksud 'anu' kat situ adalah lebih kurang macam kacau juga la.hehe. contoh lain macam bila kita nak merujuk kepada sesuatu atau seseorang tapi kita susah nak luahkan. mungkin sebab lupa ataupun memang susah nak sebut. contohnya, "ala, si 'anu' tu siapa nama di aku lupa yang suka pakai baju terbalik tu.." hehe. contoh lain, "ala, 'anu' tu lah yang bentuknya macam sepit baju tu.." (sebenarnya nak cakap pemotong kuku).haha. teruk betul.. bagi mereka yang tak faham perkataan ni mesti fikir benda yang buakan-bukan. mesti ingat 'anu' ni perkataan lucah. harap-harap lepas ni boleh faham la ye. tapi sekarang aku rasa kebanyakkan orang dah boleh faham dengan perkataan tu. bagus la kalau macam tu. masa aku belajar di matrikulasi aku selalu je kena gelak dengan kawan aku sebab kalau tengah borak-borak selalu je terlepas perkataan 'anu' tu. heheh. biasa la tu. ini pun dah dikira ok sebab orang johor tak bercakap guna loghat yang orang susah nak faham. kalau macam kelantan, terengganu atau negeri-negeri yang sebelah atas kadang-kadang bila mereka cakap kita memang susah nak faham.

aku pernah tersalah faham dengan kawan aku ni. dia budak terengganu. dia tanya aku, "ina, ko nak 'cokelak' tak?" aku tak berapa pasti sebutan yang sebenarnya macam mana.hehe. ni berdasarkan apa yang aku dengar la. bila dia tanya macam tu aku dengan lajunya menjawab, "nak!!". aku ingat dia nak bagi aku coklat. siapa taknak kalau orang nak bagi coklat. aku dah mula terbayangkan cadburry, ferrero rocher, van houten. sekali dia bagi apa. gula-gula perisa buah yang harganya 10sen dapat 2 biji. hampa seribu kali hampa. beriya aku ingatkan dia nak bagi coklat. walaupun hampa aku tetap ambil juga gula-gula tu. rupanya semua bentuk manisan atau gula-gula orang-orang pantai timur panggil 'cokelak'. maaf la kalau salah eja. tak pasti sangat sebutannya macam mana. huhu. kesian aku..

tapi bagi aku semua ni normal. fair la kan bila aku cakap 'anu' orang salah faham dan bila orang cakap 'cokelak' aku salah faham sampaikan hati yang berbunga-bunga nak dapat coklat jadi hampa seribu kali hampa bila dapat gula-gula 2 biji 10sen. haha. lawak-lawak. ada satu kes lagi masa aku beli gula-gula dekat 1 kedai ni. masa tu casher dia lelaki. lepas aku ambil gula-gula aku pergi kaunter nak bayar. casher tu walaupun dah nampak aku nak beli apa dia boleh lagi tanya, aku pun tak faham kenapa dengan dia. di tanya macam ni, "owh, cokelak ea dek?" dan aku dengan selamba jawab tanpa fikir panjang, "tak lah bang, gula-gula". lepas tu casher tu pun gelakkan aku. mula-mula aku pelik kenapa la casher ni gelakkan aku. lepas bayar aku pun blah la dari kedai tu. masa tu baru lah aku terfikir kenapa casher tu gelakkan aku. hahaha malu berbakul-bakul.

apapun, aku syukur duduk dekat negara yang berbilang bangsa, dan bahasa ni. seronok. boleh tambah pengetahuan tentang loghat-loghat negeri lain. mari semua kita menadah tangan dan mengucapkan syukur kepada tuhan kerana dapat hidup di negara yang kaya dengan kepelbagaian bangsa, bahasa serta aman dan makmur. amin...

wasalam..
saranghae.. ^.^