Flaming Arrow Glitter Purple

Pages

Wednesday, 18 December 2013

Jagalah Tingkah Lakumu

Assalamualaikum...

kehidupan sebagai seorang manusia sentiasa diuji dengan dugaan dan cabaran. kadangkala kita susah kadangkala kita senang. kehidupan ni ibarat roda. bila kita susah pasti akan ada kesenangan pada hari akan datang dan apabila kita senang kesusahan itu pasti mencemburui kita dan datang lah ia untuk menguji diri kita. setiap orang yang membuat kejahatan kepada orang lain pasti kejahatan itu akan datang semula kepada dirinya semula kelak. ini lah yang dinamakan balasan atau karma dalam kehidupan.

bukan nak mengajar tetapi hanya ingin berkongsi. hubungan sesama manusia harus lah dijaga dengan baik. tetapi ianya seperti sudah menjadi lumrah kehidupan apabila sering berlaku pertelingkahan antara sesama manusia. sebagai hamba yang terlalu kerdil di muka bumi ini tak perlulah menunjukkan keegoan atau sikap besar kepala kita pada orang sekeliling kita. segala tingkah laku perlulah dijaga. kadang-kadang kita tidak sedar apa yang kita lakukan boleh mendatangkan kemarahan orang lain atau kadang-kadang kita sedar tetapi oleh kerana keegoan dan kekerasan hati terlalu menguasai diri kita sehingga kita biarkan orang lain berasa sakit untuk memuaskan hati sendiri. menjaga hubungan dengan manusia sangat penting tetapi ia sangat susah sebenarnya kerana salah paham sering berlaku antara kita. dan apa yang perlu dilakukan adalah dengan menjaga percakapan. berfikir sebelum bercakap. walaubagaimanapun kadang-kadang kita terlepas cakap dan itu juga lumrah. itu lah sebabnya kita perlu sentiasa mencari masa terluang untuk diri kita sendiri untuk muhasabah diri kita. sentiasa merenung semula perkara yang kita telah lakukan sama ada yang baik atau perkara yang menyakitkan hati orang. dengan melakukan sebegitu mungkin kita akan menyedari kesalahan diri kita sendiri. dan apabila telah menyedari yang kita ada melakukan kesalahan atau menyinggung perasaan seseorang segera lah meminta maaf. ianya adalah perkara biasa jika kita tidak sedar dengan kesalah kita sendiri. sebab itu lah muhasabah diri itu penting supaya kita dapat imbas kembali kesalahan yang kita telah lakukan.

meminta maaf tidak semestinya dihari raya sahaja. 

sekian..

wasalam

Friday, 13 December 2013

Jom Kentut!!


Assalamualaikum..

ok, baru-baru ni aku dapat request dari kawan aku suruh aku buat cerita pasal kentut. wow! menarik ni. terima kasih my friend bagi idea. firstly aku nak bagitahu yang kentut ni sangat bagus untuk badan kita. kalau nak tahu orang putih suka kentut. maksudnya bukan la mereka asyik kentut je tapi bila dapat kentut tu mereka suka sangat. sampai ada satu keadaan tu mereka siap lawan-lawan kentut lagi. prott~prott~prutt~pritt~..eh, tetiba pritt bunyi wisel. haha. kalau nak dibandingkan kentut dengan sendawa, mereka lebih merasakan kentut tu lebih sopan daripada sendawa. nak tahu kenapa. sebab mereka rasa sendawa tu ibarat muntah kecil. siapa la tak geli dengan muntah kan.. tapi berbeza dengan orang kita. kalau dengar orang kentut tu rasa macam nak tumbuk je orang yang kentut tu nak-nak lagi kalau kentut tu bau telur tembelang atau bau orang cirit, peh! boleh koma la bila terbau kentut yang sebegitu rupa. ada pula yang nak gelak berguling-guling sampai merah padam muka bila dengar orang kentut. 


bagi orang yang kentut pulak kalau terkentut rasa macam nak benamkan muka dalam tanah sedalam 7 kaki. kadang-kadang macam nak tanggalkan muka sekejap letak dekat tepi sebab tak tahan malu. lain sangat dengan orang putih. mereka bangga bila mereka kentut sebab kentut tu menunjukkan mereka tu sihat.

aku nak tunjukkan beberapa fakta mengenai kentut:

1. asal kentut
dari gas dalam usus. gas dari reaksi kimia dan gas bakteria dalam perut.

2. kenapa kentut busuk
bau kentut yang busuk adalah disebabkan kandungan kentut itu sendiri yang mengandungi gas hidrogen sulfida & merkaptan. semakin banyak gas tersebut dalam badan kita, lagi busuk lah kentut tu. so, kalau siapa kentut busuk tu mesti dia tahan kentut lama sangat sampai gas tu terkumpul dalam badan terlalu banyak. yeksss.


3. kenapa kentut berbunyi
sebab adanya lubang getaran daripada 'anus' semasa gas dikeluarkan. kuatnya bunyi kentut bergantung kepada kelajuan gas yang keluar.

4. berapa banyak kentut terhasil dalam sehari
biasanya setengah liter dalam 14 kali kentut. haha

5. kenapa kentut keluar dari lubang dubur
memang la. kalau dari mulut tu sendawa namanya. hahaha. sebabnya density gasnya lebih ringan, jadi ia lebih cenderung untuk ke arah bawah.

6. adakah setiap orang kentut?
of course! kalau ada orang yang tak kentut tu maknanya dia bukan lagi tak sihat tapi dia adalah hantu. hahah.

10. betulkah lelaki lebih kerap kentut berbanding perempuan.
TIDAK dari segi sainsnya tetapi YA dari segi realiti kehidupanya. sebab perempuan ni kan pemalu. selagi boleh tahan kentut dia akan tahan sampai la merah padam muka, kadang-kadang sampai menggigil-gigil tahan kentut. bila dah dapat kentut dengan aman punyalah panjang kentut tu sebab lama sangat simpan. hahha. tak senonoh!



11. kacang menyebabkan banyak kentut
kacang mengandungi zat gula yang tidak boleh dicerna oleh tubuh. gula tersebut kalau sampai ke usus, bakteria di usus akan membuat banyak gas.

12. selain makanan, apa lagi penyebab kentut
udara yang tertelan, makan terburu-buru, makan tanpa kunyah, minum softdrink, naik kapal terbang.

13. adakah kentut sama dengan sendawa
tidak. sendawa dari perut dan kandungan gasnya lain tak sama dengan kentut.

14. mana perginya gas kentut kalau tahan kentut
diserap oleh darah. gas akan pergi ke bahagian atas menuju usus dan akan keluar apabila tiba masanya. bukan hilang cuma postpone. haha

15. betulkah pening kepala kalau cium bau kentut 2-3 kali berturut-turut
mestilah kalau kentut tu setaraf bau bangkai. tetapi faktanya, kita akan pening kepala sikit je sebab kentut mengandungi sedikit oksigen.

16. warna kentut
tiada warna. kalau ada warna mesti semua orang tak nak keluar rumah sebab takut terkentut. kalau terkentut mesti ada orang tahu. lebih-lebih lagi perempuan.haha

17. apa terjadi kalau kentut di planet zuhrah
kalau kentut di planet zuhrah tak ada kesan apa-apa. sebab zuhrah dah mempunyai banyak mengandungi sulfur di lapisan udaranya.

18. kenapa orang jarang mengaku kalau kentut
sebab kentut tu bunyinya tak senonoh. haha. orang putih je yang rasa kentut tu sopan. haa taktawulah kenapa. heheh

19. kenapa kentut tak payah dibasuh
sebab kalau kentut cuma keluarkan gas je, tak kotor pun  kecuali kalau tercirit. hahaha. yerkssss.

20. pantun tentang kentut
'tan-tan tut keladi we-we, siapa kentut dia ketawa!' hahaha. ok aku kentut.


orang yang kentut ni ada macam-macam ragam tau. kalau nak tahu si lah teruskan membaca.


  • ORANG TIDAK JUJUR
orang yang kalau kentut menyalahkan orang lain.

  • ORANG BANGANG
orang yang menahan kentutnya sampai berjam-jam.

  • ORANG BERWAWASAN LUAS
orang yang tahu bila harus kentut.

  • ORANG SENGSARA
orang yang ingin kentut tapi tak boleh kentut.


  • ORANG MISTERIOUS
orang yang kalau kentut, orang lain tidak ada yang tahu.

  • ORANG GUGUP
orang yang tiba-tiba nak menahan kentutnya bila tiba masa nak kentut.

  • ORANG YANG PERCAYA DIRI SENDIRI
orang yang selalu mengira kalau kentutnya berbau harum.

  • ORANG SADIS
orang yang kentut di ranjang terus dikibaskan baunya ke ranjang orang lain.

  • ORANG PEMALU
orang yang kalau kentutnya tidak bunyi lalu merasa malu sendiri.

  • ORANG YANG STRATEGIK
orang yang menyembunyikan kentutnya dengan ketawa terbahak-bahak biar orang lain tidak dengar.

  • ORANG BODOH
orang yang kalau habis kentut menghirup nafas untuk mengantikan kentutnya yang keluar.

  • ORANG PELIK
orang kalau bunyi kentut dikeluarkan sikit-sikit, sampai bunyi "tit-tit-tit".

  • ORANG SOMBONG
orang yang sering mencium kentutnya sendiri.

  • ORANG RAMAH
orang yang senang mencium kentut orang lain.

  • ORANG YANG TIDAK SENANG BERGAUL
orang yang kalau kentut sembunyi.

  • ORANG AKUATIK
orang kalau kentut di dalam air sampai bunyi "blekuthuk-blekhutuk".

  • ORANG ATLETIK
orang kalau kentut sambil mengeluarkan tenaga dalam.

  • ORANG JUJUR
orang yang mengaku habis kentut.

  • ORANG PINTAR
orang yang boleh menandai bau kentut orang lain.

  • ORANG MALANG
orang yang nak kentut tapi terkeluar tahi..."

hahaha. lawak-lawak. jadi anda boleh lah tengok anda ni orang yang jenis macam mana.

ada satu cerita ni antara sepasang suami isteri ni.

sebelum kahwin

lelaki: prottt.. (kentut dengan kuat semasa dating bersama kekasihnya) eh, sori ea kalau bau . hehe
perempuan: takpe. tak bau pun. biasa la kentut ni bagus untuk kesihatan

lepas kahwin
suami: prottt.. (kentut dengan kuatnya). eh sori ea kalau bau.hehehe
isteri: ish, busuk lah! nak kentut kat luar rumah la lain kali. busuk tau tak!!


betul la kata orang tua-tua. kalau time bercinta, kita nampak kekasih kita tu semuanya elok sampaikan bau kentut pun wangi. bila dah kahwin, baru bau kentut sikit dan nak bergaduh bagai. hahah

aku rasa cukup lah entri aku untuk hari ni. aku harap apa yang aku share ni dapat meningkatkan ilmu pengetahuan sikit. haha

ok, that's all

saranghae yow!

wasalam



Friday, 6 December 2013

Say Hello to Ice Addict

Assalamualaikum...

ok, tajuk lagi nak gempak. beriya sangat ni. hehe. apa yang aku nak cerita kali ni berkaitan dengan 'ice'. tpi ni bukan ice yang dadah tu tapi ice yang biasa ada kat semua kedai makan atau dalam peti sejuk rumah korang semua. atau dengan tulisan melayunya 'ais' dan yang paling mudah difaham adalah air batu.

aku ada kawan yang terlalu suka makan ais. aku tak tahu kenapa suka sangat makan ais ni. padahal tak ada rasa apa pun kan.. kalau air yang berais aku boleh terima lagi. tapi aku boleh selami hati seorang penggemar ais ni bila dapat makan ais. betapa indahnya mereka rasa bila dapat menikmati keenakan dan kerangupan ais tu sendiri. haha. aku pun pernah juga suka makan ais tapi itu dulu masa zaman sekolah rendah. kecik lagi masa tu. sekarang dah tak suka lagi dah.

tapi tahukah anda makan ais tu banyak kesan buruknya. nak tahu apa? kalau tak nak tahu mesti kena nak jugak! penat aku selongkar peti google nak cari info pasal ais ni. ok, let's check it out:

kesan buruk makan ais:
  1. badan mudah letih 
  2. kalau imun tak kuat boleh senang nak demam
  3. menyebabkan susunan gigi berselerak (terutama pada kanak-kanak)
  4. menyebabkan tulang cepat rapuh
  5. menyebabkan gangguan pada pencernaan lemak
macam mana badan boleh mudah letih? moh la kita baca cerita di bawah ni..
bila kita minum air batu seperti milo ais ke jus oren ke, saluran esofagus menjadi sejuk dan alveolus yang teletak berhampiran esofagus juga jadi sejuk. keadaan ini menyebabkan proses kondensasi wap air berlaku di dalam banyak alveolus menjadi cecair seperti air. air itu akan terkumpul dalam alveolus. bila kita selalu makan ais, proses ini akan berterusan dan akibatnya banyak air terkumpul di alveolus. air itu akan mula melimpah ke kawasan alveolus lain. boleh bayangkan ke?? hehe. (alveolus tu benda benda yang ada dalam paru-paru kita).

alveolus atau dalam bahasa omputihnya alveoli


air yang terkumpul dalam alveolus akan mengakibatkan alveolus tidak dapat menjalankan tugasnya dengan baik iaitu menjalankan pertukaran oksigen dan karbon dioksida. lebih banyak air terkumpul menyebabkan paru-paru susah untuk bekerja dengan baik. sebab tu orang yang suka makan ais ni selalu je termengah-mengah bila terlampau aktif. yang selalu korang cakap tak cukup nafas tu la. sebabnya adalah kerana paru-paru menjalankan fungsinya iaitu pertukaran oksigen dan karbon dioksida agak lambat. tapi aku selalu juga rasa cepat mengah walaupun jarang makan ais. kenapa ek? ( itu sebab kau tu gemuk tak larat nak bawak badan. =.=' ) haha.


apa cerita dengan gangguan pencernaan lemak?
ais akan membekukan makanan berminyak yang baru kita makan. Ia akan memperlahankan penghadaman kita. bila lemak-lemak ini terbentuk di dalam usus, ia akan menyempitkan banyak saluran dan lama kelamaan ia akan menyebabkan lemak berkumpul dan kita semakin gemuk dan menuju ke arah mendapat pelbagai PENYAKIT. jalan terbaik...adalah untuk minum sup panas atau air PANAS/suam selepas makan.
aku kurang makan ais pun nampak gemuk je..( kau gemuk sebab kuat makan+tidur =.=' )

aku ada berita gembira nak bagitahu pada penggemar ais. makan ais juga tetap ada kebaikan juga. nak tahu? laju-laju cakap nak!!
let's check it out!!

kebaikan ais:
  1. biasakan diri mengunyah ais boleh tingkatkan kecerdasan fikiran dan kepantasan pergerakan. (kalau makan ais mungkin boleh jadi pelari terpantas ke??)
  2. boleh menolong orang yang ada insomnia. (siapa yang selalu tak boleh tidur malam tu jemput la makan ais banyak-banyak ea.)
  3. boleh mengembalikan memori atau sifat terlupa yang keterlaluan. ( kalau setakat lupa nak buat assignment tu tak payah nak jadikan alasan nak makan ais pulak. huhu )
tapi bagi aku baik elakkan yang buruk dulu. yang baik kita boleh cari jalan lain untuk dapatkannya. apa pun kepada penggemar ais sila berhati-hati. aku cuma nak mengingatkan pada korang dan diri aku sendiri. sebab kadang-kadang aku pun minum ais juga cuma kalau suruh mengunyah ais tu memang tak la. hehe 

ok lah, rasanya tu je maklumat yang aku nak bagi pasal ais ni. kalau nak tahu lagi bolah la terjah masuk dalam google. so, kepada penggemar tegar ais harap-harap info yang aku bagi berguna untuk korang semua. 

saranghae..

Wasalam...



Tuesday, 3 December 2013

Salah Faham Sebab Loghat

Assalamualaikum..

tertarik nak update entry hari ni sebab aku ada nak kongsi sesuatu. hari ni lepas balik daripada kelas (test sebenarnya..) macam biasa la aku dengan kawan-kawan aku jalan beriringan balik kolej. sambil-sambil tu kami pun borak-borak la. tiba-tiba tengah syok-syok borak sampai aku sendiri tak perasan ada seorang member ni menganjing member aku yang lagi sorang ni yang suka gunakan perkataan 'pada' untuk menggantikan perkataan 'kat'. contohnya "kau punye buku ada 'kat' aku". orang selalu guna ayat macam ni. tapi member aku sorang ni akan cakap macam ni pulak, "kau punya buku ada 'pada' aku". member aku tu orang johor, that's why la guna word yang orang johor selalu guna. aku tak hairan pun dengan perkataan 'pada' tu dan selalu juga guna perkataan tu sebab aku sendiri orang johor. hahaha. sebenarnya aku pun tak perasan perkataan 'pada' tu orang johor je selalu guna. bila kawan aku tegur baru aku perasan. antara perkataan lain yang biasa orang johor guna macam lapar jadi 'lapo', sabar jadi sabo', muar jadi 'muo', keluar jadi 'kluo' dan banyak lagi la. kalau nak senaraikan boleh krem tangan nak menaip. hehe. dan ada orang kata perkataan menganjing pun asal dari johor juga. yang tu aku tak berapa pasti la. aku rasa orang negeri lain pun ada juga guna perkataan tu.

aku teringat masa zaman aku sekolah dulu. masa tu baru masuk tingkatan 4 dan baru tukar sekolah dari sekolah biasa ke sekolah teknik. masa tu lah 1st time bercampur dengan kawan-kawan yang lain negeri. kebetulan masa tu aku dapat sama dorm dengan sorang budak pahang ni. kepada izzah azizah kalau baca entry ni mohon terasa ea. hehehe. masa tu masing-masing baru kenal al-maklum la baru tukar sekolah.. banyak benda tak tahu. nak pergi makan pun nak kena sama-sama takut sesat tak jumpa dewan makan.hehe (padahal dewan makan depan dorm je.hehe). so, aku pesan la dengan budak pahang ni kalau nak pergi makan aku nak ikut sekali. ayat aku macam ni "nanti kalau nak pergi makan saing ea?" budak pahang tu pun terpinga-pinga la dan tak paham bila aku cakap macam tu. aku pun pelik la kenapa dia tak faham. dia dari planet marikh ke tak faham aku cakap apa. rupanya dia tak faham dengan perkataan 'saing' yang aku guna tu. dia ingat perkataan 'saing' macam nak berlumba atau berlawan. hahaha. aku rasa nak gelak guling-guling masa tu. tapi aku takda la buat macam tu. hehehe. perkataan paling senang yang sepatutnya aku guna untuk semua orang faham adalah 'sama-sama'. contohya, "nanti kalau nak pergi makan sama-sama ea?". ok, senang orang negeri lain nak faham.. bila fikir balik memang lawak la kan...kesian kawan aku tu.

satu lagi perkataan yang kadang-kadang jadi isu juga adalah perkataan 'anu'. orang johor memang suka guna perkataan ni. 'anu' ni boleh diguna ikut keadaan. contohnya, "kau jangan la 'anu' aku". maksud 'anu' kat situ adalah lebih kurang macam kacau juga la.hehe. contoh lain macam bila kita nak merujuk kepada sesuatu atau seseorang tapi kita susah nak luahkan. mungkin sebab lupa ataupun memang susah nak sebut. contohnya, "ala, si 'anu' tu siapa nama di aku lupa yang suka pakai baju terbalik tu.." hehe. contoh lain, "ala, 'anu' tu lah yang bentuknya macam sepit baju tu.." (sebenarnya nak cakap pemotong kuku).haha. teruk betul.. bagi mereka yang tak faham perkataan ni mesti fikir benda yang buakan-bukan. mesti ingat 'anu' ni perkataan lucah. harap-harap lepas ni boleh faham la ye. tapi sekarang aku rasa kebanyakkan orang dah boleh faham dengan perkataan tu. bagus la kalau macam tu. masa aku belajar di matrikulasi aku selalu je kena gelak dengan kawan aku sebab kalau tengah borak-borak selalu je terlepas perkataan 'anu' tu. heheh. biasa la tu. ini pun dah dikira ok sebab orang johor tak bercakap guna loghat yang orang susah nak faham. kalau macam kelantan, terengganu atau negeri-negeri yang sebelah atas kadang-kadang bila mereka cakap kita memang susah nak faham.

aku pernah tersalah faham dengan kawan aku ni. dia budak terengganu. dia tanya aku, "ina, ko nak 'cokelak' tak?" aku tak berapa pasti sebutan yang sebenarnya macam mana.hehe. ni berdasarkan apa yang aku dengar la. bila dia tanya macam tu aku dengan lajunya menjawab, "nak!!". aku ingat dia nak bagi aku coklat. siapa taknak kalau orang nak bagi coklat. aku dah mula terbayangkan cadburry, ferrero rocher, van houten. sekali dia bagi apa. gula-gula perisa buah yang harganya 10sen dapat 2 biji. hampa seribu kali hampa. beriya aku ingatkan dia nak bagi coklat. walaupun hampa aku tetap ambil juga gula-gula tu. rupanya semua bentuk manisan atau gula-gula orang-orang pantai timur panggil 'cokelak'. maaf la kalau salah eja. tak pasti sangat sebutannya macam mana. huhu. kesian aku..

tapi bagi aku semua ni normal. fair la kan bila aku cakap 'anu' orang salah faham dan bila orang cakap 'cokelak' aku salah faham sampaikan hati yang berbunga-bunga nak dapat coklat jadi hampa seribu kali hampa bila dapat gula-gula 2 biji 10sen. haha. lawak-lawak. ada satu kes lagi masa aku beli gula-gula dekat 1 kedai ni. masa tu casher dia lelaki. lepas aku ambil gula-gula aku pergi kaunter nak bayar. casher tu walaupun dah nampak aku nak beli apa dia boleh lagi tanya, aku pun tak faham kenapa dengan dia. di tanya macam ni, "owh, cokelak ea dek?" dan aku dengan selamba jawab tanpa fikir panjang, "tak lah bang, gula-gula". lepas tu casher tu pun gelakkan aku. mula-mula aku pelik kenapa la casher ni gelakkan aku. lepas bayar aku pun blah la dari kedai tu. masa tu baru lah aku terfikir kenapa casher tu gelakkan aku. hahaha malu berbakul-bakul.

apapun, aku syukur duduk dekat negara yang berbilang bangsa, dan bahasa ni. seronok. boleh tambah pengetahuan tentang loghat-loghat negeri lain. mari semua kita menadah tangan dan mengucapkan syukur kepada tuhan kerana dapat hidup di negara yang kaya dengan kepelbagaian bangsa, bahasa serta aman dan makmur. amin...

wasalam..
saranghae.. ^.^





Sunday, 1 December 2013

Tak Tidur Boleh Mati

assalamualaikum..

tahukah korang semua tak cukup tidur boleh menyebabkan mati cepat?
bunyi macam pelik kan? tapi itu adalah fakta. bukan auta ea.. baru-baru ni aku selalu je tak cukup tidur. kadang-kadan tidur 2 hingga 3 jam je sehari. kenapa? hehehe. malu nak bagitahu. mestilah study. tapi study sikit je yang lebihnya bazirkan masa dengan online. (daripada kau online baik la kau tidur mek oiii..) hahaha. exactly. lebih kurang seminggu juga la tak cukup tidur disebabkan terlalu taksub mengonline. dan lepas tu memang terasa sangat kesannya pada badan sendiri. penat, lesu, sakit kepala. aku mula terfikir dan bertanya pada diri sendiri, tak bahaya ke kalau setiap hari tak cukup tidur? apa kesannya? ini lah kesannya kalau tak cukup tidur, bertanya soalan yang tak rasional kepada diri sendiri. dah tahu tak tahu buat apa tanya pada diri sendiri lagi kan.. tanya la pada yang pakar.

seperti biasa tempat rujukan terbaik adalah Mr. Google. aku ada buat sedikit research tentang kesan kurang tidur ni. lepas buat research, aku agak terkejut juga lah dengan hasil research aku. ececeh.. ye ye je aku ni. sebenarnya terkejut dengan kesan tak cukup tidur je. nak tahu apa kesannya? moh la kita sama-sama tengok dan baca.

check it out!!

KESAN BURUK KURANG TIDUR: 
    1. KEMALANGAN 
      • Contoh paling senang ialah kemalangan jalan raya yang kerap berlaku di musim perayaan. Kerana pemandu biasanya tidak cukup tidur kerana memandu jauh, memandu at odd hours to avoid traffic jams, terlalu lama stuck in traffic jams. 
    2.  SEMAKIN BODOH 
      • Tidur memainkan peranan penting dalam proses pemikiran and pembelajaran manusia. Obviously, bila kurang tidur kita sukar hendak beri perhatian, tidak peka kepada keadaan sekeliling (ini juga boleh menyebabkan accident!), kacau fokus, dan ultimately impair problem solving skill kita. Bayangkan jika ini berlaku kepada orang dewasa, apatah lagi kesannya kepada kanak-kanak dan pembelajaran mereka! 
    3.  PENYEBAB PENYAKIT KRONIK
      • Kebarangkalian untuk menghidap penyakit kronik berikut lebih tinggi.
      •  Heart disease / Sakit Jantung
      • Heart attack / Serangan Jantung
      • Heart failure / Kegagalan fungsi jantung
      • Irregular heartbeat / Denyutan jantung tidak menentu
      • High blood pressure / Darah Tinggi
      • Stroke
      • Diabetes
      • Ini lah yang dikatakan boleh mati cepat. kalau dah macam penyakit dapat, probability untuk mati cepat sangat tinggi.
    4.  MENURUNKAN NAFSU SEKS  
      1. Well, the exact words are “kills sex drive”..kill –> membunuh? So, menurunkan pun ok la kan? :p.
      2. Sleep specialists mengatakan lelaki dan wanita yang kurang tidur didapati kurang bernafsu  dan berminat terhadap sex. Antara sebabnya adalah, kurang tenaga, mengantuk, dan stress.
      3. Kajian lain pula mendapati, ketidakpuasan seks antara penyebab utama berlakunya kecurangan.
    5. DEPRESSION / KEMURUNGAN 
    6.  NAMPAK LEBIH TUA 
      • perkara yang ditakuti bagi kaum wanita.
      • biasanya jika musim kurang tidur e.g. tengah kejar deadlines, kita akan experience muka pucat dan panda eyes. Tapi, jika kurang tidur yang berterusan, boleh menyebabkan kulit kusam, fine lines dan lebam bawah mata. 
      • Bila kurang tidur, badan akan mengeluarkan lebih banyak stress hormones kortisol. Kortisol yang berlebihan boleh BREAK DOWN SKIN COLLAGEN. 
    7. PELUPA 
      • Pelupa ini kalau benda kecil-kecil ok lagi. Tapi takut akan terlupa tutup suis, terlupa tutup gas masak, terlupa tutup paip air, terlupa gear kereta tak neutral lagi…yang semua pun boleh membahayakan kesihatan dan nyawa ye. 
    8. BERTAMBAH BERAT BADAN
      • Kurang tidur menyebabkan kita lebih cepat lapar + lebih berselera makan 2004 study found, mereka yang tidur kurang dari 6 jam sehari adalah 30% lebih besar kemungkinan untuk menjadi GEMUK+LEBIH BERAT BADAN 
    9. MENINGKATKAN RISIKO KEMATIAN 
      • In Whitehall II Study published in 2007, researchers mendapati pekerja yang tidur 5 – 7 jam, atau kurang dari 5 jam sehari, DOUBLE risiko kematian mereka (dari pelbagai penyakit/sebab). Kurang tidur DOUBLE risiko kematian dari penyakit kardivaskular. 
    10.  IMPAIRS JUDGEMENT, ESPECIALLY ABOUT SLEEP 
      • Kurang tidur akan memberi kesan bagaimana kita menganalisa sesuatu perkara. Ini akan menyebabkan kita membuat keputusan yang kurang bijak.
      • Zaman sekarang kadang-kadang sukar hendak mendapatkan waktu tidur yang secukupnya. Kadang-kadang bukan sebab tiada masa tetapi kerana sukar tidur. Jika ada pun, “jiwa kacau” dengan masalah kerja, masalah kewangan etc etc.
Ok, sekarang dah boleh faham kan kesan kurang tidur ni? semua orang tahu seeloknya tidur yang baik adalah selama lapan jam. tapi bila difikir semula macam susah untuk kita buat especially for students. dengan kerja yang melambak, projek itu ini dan test yang tak putus-putus lagi, apabila tidur awal sudah pasti merasa rugi sebab kena siapkan kerja yang melambak tu. aku mula terfikir satu cara untuk dapat tidur yang cukup terutama bagi students.

apa yang kita perlu buat adalah dengan memastikan kita siapkan segala kerja dan assignment on time. jangan tangguh-tangguh. bila kerja bertangguh memang confirm la gelabah bila dah sampai due date banyak yang nak kena siapkan. tu lah yang menyebabkan kita tidur lambat ditambah pula dengan test yang tak putus-putus.

lagi satu cara adalah tidur masa dalam kelas. urmmm... lain macam je. sebenarnya macam ini, sementara menunggu lecturer masuk atau setiap kali ada gap jangan nak bazirkan masa dengan borak-borak kosong, buat ketupat dan bergosip-mosip mak jemah. lebih baik tidur. dapat tidur sekejap pun jadi lah untuk gantikan masa tidur kita yang tak cukup tu. time lecturer mengajar jangan tidur pula ye. tapi biasa kan buat? hehe.walaupun lapan jam tu masih belum dapat dicukupkan, at least boleh lah topup-topup tenaga sikit kalau kita tidur waktu siang tu.

ok lah. senang cerita korang semua pandai-pandai la uruskan sleep time korang sendiri. apa yang penting jaga kesihatan dan jangan disebabkan terlalu sibuk kita lupa nak ambil berat pasal kesihatan kita.

ok, that's lah. semoga info yang aku bagi boleh dijadikan panduan. 

saranghea yow! 

wassalam...


Saturday, 30 November 2013

Kasihnya Ayah

Kasih Ayahku..

Ayah..
beribu kata telah kau ucapkan,
beribu cinta telah kau lafazkan,
beribu sayang telah kau berikan,
beribu keringat telah kau curahkan,
hanya untuk anakmu.

kau ajarkan aku erti kehidupan,
kau ajarkan aku erti kebaikan,
kau ajarkan aku erti kesusahan,
kau ajarkan aku erti kesenangan,

kegagahanmu mengatasi segalanya,
menempuh cabaran tidak kira masa,
walaupun keringat menghentam dirimu,
dirimu tetap tabah mencari sesuap nasi,
untuk melihat anakmu gembira.

segala kesakitanmu disembunyikan,
segala kesusahanmu tidak pernah kau endahkan,
wajah ceriamu sentiasa kau pamerkan,

betapa tabahnya kau wahai ayah,
kau sentiasa berusaha,
memberikan yang terbaik,
tanpa rungutan tanpa meminta balasan.

akan ku bayar semua kesusahanmu,
akan ku bayar semua keringatmu,
akan ku bayar semua kesakitanmu,
akan ku bayar semua pengorbananmu,

kasihmu mu sentiasa membawa kebahagiaan,
terima kasih ayah..

baru-baru ni aku ada telefon abah. rasanya dah lama tak dengar suara dia. tapi aku dah dapat agak dah apa yang akan berlaku kalau aku telefon abah. setiap kali telefon abah mesti akan nangis. aku pun tak tahu kenapa. abah banyak bagi aku nasihat, dorongan, dan kata-kata semangat setiap kali aku ada masalah. abah bagus sangat sebab dia mampu menyentuh hati anak-anak dia setiap kali dia bagi nasihat atau pesanan that is why la aku boleh nangis.

selepas ibu, ayah adalah orang yang paling penting dalam hidup kita. dialah orang yang telah membanting tulang mencari sesuap nasi untuk anak-anaknya. aku salute dengan abah yang sangat bersabar, kerja kuat sampai lewat malam semata-mata untuk mencari rezeki. banyak pengorbanan dia buat untuk anak-anaknya. pesan abah selalu aku ingat. belajar belajar belajar. solat solat solat. abah tak pernah lupa pesan kat anak-anak dia. abah cakap belajar penting, jangan pernah putus asa. kalau tak ada duit cakap je dengan abah, abah akan tolong yang penting belajar jangan diabaikan. tengok la betapa sayangnya abah kat anak-anaknya.

pada masa ni aku rasa tak sabar nak habis belajar, nak bekerja, nak pegang duit sendiri dan yang paling penting nak suruh abah duduk rumah. aku tahu yang abah dah banyak berkorban. dan sebagai anak kena la balas semua pengorbanan yang abah dah buat. aku percaya tanpa abah aku tak akan pergi sejauh ini. sebab selama ni dia yang banyak support aku untuk terus belajar belajar belajar. walaupun setiap stage aku belajar tak dapat keputusan yang bagus sangat dan hadapi banyak tekanan dan masalah tapi aku tetap bersyukur kerana dah sampai ke tahap ini dengan bantuan dorongan abah.

ada sesetengah ayah yang jenis macam ambik endah tak endah je pasal anak-anak dia. maksud aku dia lebih tertumpu mencari rezeki dan hal-hal lain diberikan kepada ibu. sebenarnya bagi aku semua ayah sangat mengambil berat tentang anaknya. cuma tak tunjuk sangat. biasa la lelaki. nampak macam buat tak tahu je tetapi dalam hatinya tuhan saja yang tahu. tapi abah sentiasa mengambil berat dan sentiasa nak ambik tahu pasal anak-anak dia. tak pernah termiss. memang nampak sangat sampaikan nak pergi tukar duit dekat bank pun dia  telefon tanya macam mana keadaan aku. ada masalah tak... tukar duit kat mana. pergi dengan siapa. hehe.. tapi aku faham. dia buat semua tu untuk pastikan anak-anak dia sentiasa dalam keadaan yang baik dan selamat.

aku akan cuba semampu yang boleh untuk habiskan belajar. tanpa abah aku mungkin tak jadi orang yang dapat pergi sejauh ni. terima kasih banyak-banyak kat abah.

saranghea abah.... ^.^

Seseorang pernah bertanya kepada Rasulullah: “Ya Rasul, siapakah orang yang paling harus saya taati di dunia ini??” Rasul menjawab: “ibumu”, “siapa lagi Ya Rasul??” Rasul menjawab: “I bumu”, “kemudian selepas itu siapa lagi Ya Rasul??” orang itu bertanya lagi, Rasul menjawab: “ibumu”, orang itu bertanya lagi kemudian siapa lagi Ya Rasul?”, Rasul menjawab: “bapamu”.

dari hadis di atas, kita dapat membuat kesimpulan bahawa darjat seorang ibu 3 kali lebih tinggi dari ayah. so, adakah dengan itu perlukah kita mengurangkan rasa hormat kita kepada ayah? tentu tidak. tidak akan ada seorang ibu bila tak ada ayah. ayah adalah sebahagian dari kesempurnaan ibu.

  1. jika ayahmu menolak untuk membelikanmu sesuatu ,maka percayalah itu adalah jalan terbaik yang harus kau tempuh. sebab seorang ayah mesti akan memikirkan kesan yang akan terjadi kalau salah membuat keputusan. ini adalah untuk kebaikan anaknya. oleh itu, ayah takkan pernah salah membuat keputusan. percayalah.
  2. jika kau bertanya, mengapa ayah tak pernah mengizinmu untuk bercinta sebelum kau betul-betul dewasa. maka jawapanya adalah karana dia tak ingin kehilangan kau. dia tak ingin menjadi lelaki nomor 2 di dunia ini di matamu selepas kekasihmu.
  3. jika kau tak pernah puas dengan pujian ayahmu dan kau menganggap ayahmu tak menghargaimu, kau salah. ayahmu hanya tak nak kau menjadi anak yang terlalu terbuai oleh pujian. dia tak ingin kau menjadi anak yang riak dan besar kepala . dia ingin kau menjadi anak yang baik.








Friday, 29 November 2013

Kawan Ke Lawan?

ok, sekarang ni aku berhadapan dengan situasi penuh dengan konflik. course-mate aku masing-masing dah buat hal. atoto..gimana ini. hahaha. bukan lah gaduh beasar ke ape cuma terasa hati je. masing-masing ikut kepala sendiri memang ni la jadinya. haduii.. kenapa boleh jadi? nak cerita pun panjang. kalau dulu masa mula-mula sem dulu boleh nampak banyak sangat group dalam kelas. group budak baik, budak hot, budak pandai, budak vangang (ni group aku tapi aku sorang je yang vangang, yg lain ok je.heee) dan group gedik. sebenarnya aku ikut suka hati je namakan group ni. haha. ala..biasa la..dalam kelas kalau tak ada group-group ni memang tak sah. lagi-lagi orang perempuan.walaupun ada banyak group, kami still unite. ok sambung cerita. kenapa aku tergolong dalam group vangang ni. guess why?? takpe la biar aku bagi tahu sendiri. jawapanya adalah sebab aku memang vangang. hahaha. satu lagi sebab adalah bestfriend aku, qila. dia memang vangang dan gila. tapi pandai. aku je vangang yang tak pandai.heheh hujung sem 1 dah mula berlaku perubahan sikit-sikit. ada yang gaduh la ,masam muka la, terasa hati la. aku pun tak faham kenapa. aku nak cerita lebih-lebih pun tak boleh sebab aku tak tahu sangat konflik antara diorang ni. sebab aku macam malas nak ambik port sangat. just tadah telinga je la dengar diorang bercerita pasal budak-budak yang ada konflik tu. kang kalau cerita lebih-lebih salah la pulak.

masuk sem 2 dah mula nampak pertukaran ahli-ahli group. macam sistem bata pulak main tukar-tukar. tapi group aku still the same cuma ada penambahan ahli baru. kira budak tu freshie la ea. haha. masuk sem 3 ni beberapa group dah bersatu menjadi satu kuasa yang besar. tapi group yang kecik still lagi ada, cuma antara group yang kecik tu bergabung untuk berkongsi susah senang bersama dengan menghorlicks (asek mengopi je, tukar sikit) assignment dan juga study bersama. dalam pada masa yang sama, ada satu group ni yang tak boleh nak bergabung. aku pun tak faham la. group kitaorang bergabung sebab satu group ni la yang tak bolah nak bergabung. pelik-pelik. group tu pelik, pelik,dan pelik. konflik yang berlaku sekarang adalah di antara gabungan group kami n group mereka yang tak nak bergabung. masalah berpunca apabila mereka semua bersikap ganjil dan pelik. haiyaa, berapa banyak pelik daa. tapi memnag pelik. rasanya tak salah kalau tolong kawan untuk ajar sikit pasal pelajaran kan.. memang tak salah pun. maslah mereka adalah apabila meraka lari daripada kami kerana alasannya tak nak diganggu ketika saat akhir nak exam. lahaiii.. mintak tolong sikit apa salahnya. bukan luak pun ilmu tu. tak hilang pun ilmu tu, sempat je nak bawak pergi exam. satu lagi masalah bila kami tidak diberi peluang untuk meminjam assignment mereka. sebenarnya memang group kami suka meniru pun tapi kalau kami nak tengok mereka punya apa salahnya. bukanya assignment mereka yang kami tiru tu habis pun. kadang-kadang nak pinjam untuk compare jawapan pun tak dibaginya, hamboiii,jangan gitu geng. kita duduk bawah satu bumbung yang sama kot. jangan la tunjuk nak bersaing sangat sampai dengan kawan pun nak berkira. bila fikir balik mungkin mereka rasa mereka dah penat-penat buat assignment lepas tu senang-senang kami tiru. betul jugak. tapi kami bukan lah nak tiru dari A sampai Z. come on la...hidup kat u ni memang la kena pandai-pandai hidup. takkan tak boleh nak tolong sikit pun. kalau susah sama-sama lah susah, kalau senang sama-sama la senang. baru la kawan namanya.

sebenarnya aku mals nak bermasam muka dengan kawan-kawan sendiri. geng-geng aku sendiri memprotes sikap mereka yang tak nak menghulurkan sebarang bantuan langsung. dan sekarang ni kami asek dok merungut je la pasal mereka tu. marah, geram semua ada. aku malas nak berbunyi sangat. adalah sikit tapi tak banyak. aku lebih senang menadah telinga dengar geng-geng aku ni melepaskan geram masing-masing je. ada yang perli depan-depan, yang perli dalam twitter pun ada. lawak jugak kadang-kadang. aku pun rasa geram jugak cuma malas nak bersuara sangat. sebenarnya ini semua norma kehidupan dalam persahabatan. dalam persahabatan kalau tak gaduh-gaduh or tak masam-masam muka ni memang tak sah. perkara biasa semua ni. cuma lebih berharap la perkara ni semua boleh settle. benda kecik je pun. yang penting sekali sebagai kawan kenalah sama-sama tolong menolong. kalau tak kat rumah sape je yang boleh tolong waktu susah kita kalau bukan kawan. dan lagi satu dalam belajar ni jangan la lokek or kedekut untuk berkongsi ilmu. tak habis pun ilmu yang kita ada kalau kita share dengan kawan kita. makin bertambah tu ada la.
tak suka la bermasam-masam muka ni.
ok lah geng. wa dah penat. see u all next entry. Saranghea.. wasalam..


sedikit info:

Sahabat
Sahabat adalah orang yang memiliki rasa tanggungjawab terhadap diri kita, tetapi tidak memiliki hubungan darah. Dalam erti kata lain, sahabat bukan terdiri daripada adik-beradik tetapi berupaya mewujudkan hubungan yang mirip hubungan persaudaraan antara adik-beradik. Sahabat adalah orang yang banyak memberi manfaat dan kebaikan kepada kita, dan kita juga begitu.

Kawan
Kawan ialah seorang yang boleh berkongsi lebih dari satu perkara seperti minat, hobi, perasaan, perjuangan dan sebagainya biarpun bukan dari organisasi yang sama. Kawan ialah orang yang selalu berinteraksi dengan kita dan mengenali beberapa fakta peribadi mengenainya.

Rakan
Rakan ialah perantaraan antara kawan daan kenalan. Rakan ialah orang yang berkongsi minat, kerjaya, hobi, permainan, guru, kelas, matlamat dan sebagainya dalam satu organisasi atau kumpulan seperti persatuan, kelab, syarikat, pertubuhan dan sebagainya. Contohnya, ada rakan satu tingkatan, rakan satu sekolah, rakan satu kelab dan sebagainya.

Kenalan
Kenalan mungkin wujud sebagai rakan. Contohnya rakan chatting, rakan siber dan rakan blogger. Apabila mengenali seseorang itu dalam bentuk atau identiti tertentu, maka dia adalah kenalan. Kenalan adalah orang yang pernah berinteraksi dengan kita tetapi tidak dapat mengesahkan identiti atau kewujudan sebenarnya. Kita perlu berwaspada dengan kenalan-kenalan siber kerana, di luar alam siber, mereka tidak semestinya orang yang sama seperti yang kita pernah kenal di internet.


#untuk mengetahui lebih lanjut boleh la masuk link ni. tolong bagi salam sebelum masuk..

Sahabat, Kawan, Rakan, Kenalan

Sahabat Sejati

Tips Cari Kawan





Wednesday, 13 November 2013

Laman Sosial Yang Tak Popular

ok. semalam aku ada godeh-godeh play store aku punya android. aku pergi dekat kategori lepas tu aku tertarik nak pilih kategori sosial. lepas tu bila aku tekan aku tengok ada banyak giler jenis-jenis aplikasi sosial. yang aku tahu setakat ni cuma mukabuku, burung biru twit-twit, keek, instagram, skype, and chatkami, wassup, viber, line, kakaotalk. hah, tu je la yang terlintas kat fikiran aku setakat ni. rupanya-rupanya ada banyak lagi. kenapa aku tak tahu? aku rasa bukan aku sorang je yang tak tahu, ramai juga yang tak tahu sebab aplikasi yang aku tak mention tu sebenarnya tak berapa nak popular. aku rasa popular juga sebab aku tengok ramai giler yang installed cuma mungkin tak popular kat Malaysia. bukan mungkin lagi tapi memang tak popular kat Malaysia pun. satu contoh aplikasi yang aku jumpa semalam ialah SayHi. ye lebih kurang macam chatkami, wassup tapi ni lebih kepada untuk orang-orang yang despret nak cari pasangan. apa yang aku nampak, kebanyakkan yang guna aplikasi ni orang lelaki. dan yang paling penting mostly penggunanya bukan la orang malaysia. bila tengok profile picture dorang,,,uiiii,,menakutkan. ramai yang tak pakai baju tayang body yang penuh tatu (lelaki). maklum la kebanyakkannya semua orang bukan islam. yang jadi pokok krismas pun ada juga. tindik sana sini. pose yang entah apa-apa and tunjukkan simbol-simbol yang tak patut. memang seram juga. tapi tak semua la. ada la 2 3 orang yang tak macam tu. tapi memang menakutkan la.. siapa-siapa yang rasa nak cuba disarankan awal-awal supaya kuburkan je la niat tu. rasanya tak ada kot yang nak cuba sebab dengar pun tak pernah nama aplikasi tu. aku tahu pun sebab aku rajin sangat nak menjelajah apa yang ada dalam play store tu. tapi kalau korang pernah jumpa aplikasi ni comfirm korang pun tak ingin nak try.



macam ni lah rupa Sayhi tu


ada 1 lgi contoh aplikasi sosial yang aku nak selitkan. namanya Love Cupid. hahaha. yang ni aku ada terjumpa 2 aplikasi yang aku tak pasti sama ke tak tapi namanya lebih kurang sama. yang 1 Love Cupid yang 1 lagi Love Cupid Melayu. hahaha. aku rasa sama je kot fungsinya cuma mungkin yang melayu tu untuk orang melayu saja mungkin. hahah. discriptions untuk aplikasi ni "are you still single? looking for a way to repair your relationship? love cupid melayu is the best dating site on android, -meet and chat with female or male around the world -hot sexy video -play some simple but fun game featuring sexy melayu girl and handsome melayu lelaki -chat with other in the app" ok. nampak tak kat situ. discription dah menyatakan sesuatu yang tak elok. so lepas baca discription je terus tak payah fikir panjang. ni aplikasi yang mengarut. yang aku tak boleh terima bila perkataan "melayu" digunakan. cis!! menjatuhkan nama baik melayu je.

                                                              

semua nama mat salleh

                

yang ni rupa Love Cupid -sebenarnya ada gambar yang lagi teruk tapi aku tak nak letak sebab nanti buat rosak blog aku je..-



malunya aku sebagai orang melayu. memang orang akan tahu kalau sebut je melayu mesti beragama islam. jadi, bila dah orang melayu tunjuk perlakuan yang tak elok, sekaligus menjatuhkan nama baik islam. malu pada orang yang bukan islam. memang la dorang berpakaian terdedah sana sini, agama dorang tak larang pun tapi dorang tahu yang islam ni agama yang menyuruh penganutnya memakai pakaian sopan dan menutup aurat. bila ada orang islam yang pakai pakaian yang tak sepatutnya, orang bukan islam akan fikir yang islam ni agama yang boleh diambil mudah dan tidak lah hebat mana sebab penganutnya sendiri bebas melakukan perkara yang tak elok. haishh.. tak malu kah? tak tahu la nak cakap apa. senangnya nak buat duit.

oklah. aku nak chow dulu. penat la menaip ni. menaip penat, habis tu kalau menulis tak penat ke? sama je~ haha. ok, salam sayang dari aku. saranghae... wasalam...


Sunday, 27 October 2013

Suka suki

Ok, today i would like to show off about my photo. Hamboii.. Bukan main riak lagi. Hehe. Takda la, gurau je. Semalam adalah hari keamanan bagi aku sebab dah lepas mengharungi beberapa minggu yang menyesakkan. So, ambil la gambar menunjukkan diriku dah boleh bernafas sikit. Motif?? Saja je la. Kalau tak suka it's ok. Ni blog aku, aku punya suka la.. Haha.
Lepas dah bersusah payah edit-edit gambar aku pun terus upload kat instagram aku.. And then share dalam twitter. Kenapa tak facebook. Ouch, aku rasa facebook terlalu public. Nanti orang cakap over la pulak.. Nak upload gambar dalam facebook kene gambar yang biasa-biasa je. Nanti mulut orang yang tengok mula lah pot pet pot pet itu ini.. Definitely i don't like. Tapi sebenarnya kalau nak ikutkan twitter lagi public. Tapi nak dibandingkan twitter dengan facebook, aku lebih ramai kawan dalam facebook. Yang betul-betul kenal, yang tak berapa kenal dan yang tak kenal pun ramai. Kalau twitter followers aku pun tak ramai, and followers pun semua kawan yang jenis tak ambil port. So, tak ada masalah nak upload or share gambar dalam twitter. Lagipun kalau dalam twitter ni gambar takkan terus appear kalau kita tak klik pada link gambar tu. Rasanya orang lebih prefer untuk baca tweet-tweet orang lain,jarang la nak tengok-tengok gambar. Melainkan orang tu kaki stalk. Haha.
Kalau dalam instagram, itu memang tempat mengupload gambar, kalau tak suka bergambar tak payah bersusah payah nak ada instagram. Melainkan orang tu pun suka stalk orang juga la. Suka dok usya-usya gambar orang. Haha
Ok lah. That's for this moment haa. Chow dlu. Salam manis dari Storybook Hijau. Saranghae..

Friday, 25 October 2013

Masuk balik

Ok, setelah sekian lamanya menyepi tanpa mengepost apa-apa entry akhirnya aku kembali semula mengepost. Mesti tetanya-tanya kenapa aku da lama tak update blog aku ni. Sebenarnye sejak beberapa minggu aku publish entry aku yang terakhir hari tu, aku didatangi dengan pelbagai gangguan dan dugaan. Haha. Sebenarnya aku sibuk sangat. Banyak kerja. Assigment + test yang bersepah. Sumpah aku rasa 2 3 minggu lepas hidup aku sangat sengsara dan huru hara. Rasa macam nak berhenti belajar pun ada. Ahaa, nampak tak kat situ betapa lemahnya aku nak menghadapi dugaan yang betul2 menguji mental dan fizikal.
Sebenarnya bukan tu saja masalah aku, aku ada masalah nak online. Laptop meragam. Hangin betul la aku. Laptop aku tak boleh nak connect dengan wifi. Mula-mula aku ingat wifi yang masalah sebab awal-awal sem dulu elok je aku online. Lepas lama menunggu wifi ni elok balik akhirnya aku give up. Sampai sekarang masih lagi tak boleh nak connect. Ada juga aku cuba cari port baik punya untuk connect dengan wifi yang laju. Tapi still sama je. Tak boleh. Yang peliknya kawan-kawan aku semua boleh dapat wifi. Aku sorang je tak boleh. Nampak sangat la tu laptop aku yang masalah. Stress laa. Sampai la sekarang ni. Ni update blog pun via handphone. Nasib baik la ada handphone. Internet pun free. Update la guna handphone. Mula-mula rasa malas nak update guna handphone tapi memandangkan dah lama sangat tak update terpaksa la guna handphone. Huhu. Ok lah.. Cukup untuk kali ni. See yaa. Saranghae you all..

Sunday, 29 September 2013

Second Trial

ok. aku nak cerita sikit masalah aku kat korang semua. hehe. bukan la masalah besar tapi nak ikutkan tiap tahun aku mengalami masalah ni. masalahnya adalah memikirkan hadiah apa nak bagi masa birthday kawan. orang kate "ala. watpe nak susah-susah beli hadiah segala. wish dah la." aish, nak ikutkan hati memang malas nak bagi hadiah sebab aku ni dah la pokai memanjang. tapi dah orang bagi kita dulu mesti la nak kena balas. kalau tak macam tak sedap la pulak. lagi-lagi kalau kawan baik sendiri. itu yang bermasalah tu. tak tahu nak bagi apa. nak beli pakaian macam kasut ke, baju ke takut nanti tak padan pulak. dah nanti tak dipakainya. penat je beli nak suruh dia pakai tapi dia tak pakai.

so, fikir punya fikir last-last aku dapat satu idea. aku nak bagi sesuatu yang tak payah keluar duit. jimat. tapi kena sporting sikit la. buat apa? buat video. bukan video yang gambar-gambar semata tu. tapi video kita sendiri. wish melalui video. kena belakon sikit, buat lawak sikit, comel-comel sikit. tapi kena la pro bab edit-edit video. baru nampak tak bosan video ni. aku dah buat untuk kawan aku. jom tengok.  

video
ni video second trial aku. sebelum ni ada buat jugak tapi tak nak tunjuk sebab malu laa. hehe. lepas buat video ni nak preview kan.. rasa malu sangat tengok muka sendiri. hehe. apa yang penting adalah kena hebat bab-bab mengedit gambar.

dah macam mat lutfi junior dah. hahah. (perasan)

ni ada lagi satu video. yang ini untuk my best friend, qila.

video


so amacam? minta bagi komen sikit. hehhe. keras macam batu.hhehe. tapi aku rasa ni percubaan terbaik aku. boleh la daripada tak ada. heheh. ok lah semua, nak tidur dulu. ngantuk sangat. hehehe. daa~ saranghae korang.




Thursday, 26 September 2013

Videos Before Sleep

ok, sebelum tidur memang suka nak tunjuk-tunjuk video ni. video comel dari awek-awek cun korea, SNSD. seperti biasa bagi sape yang tak suka tu mintak maaf ea.

untuk lagu yang bertenaga aku paling suka lagu ni. Trick. bila dengar tu rasa bertenaga and agak serious sikit moodnya. best. jom layan..

video 
Trick



kalau lagu yang cute-cute and hapening aku paling suka lagu ni. Gee and Way To Go.. comel. MV nye pun best jugak. untuk lagu Way To Go apa yang aku suka adalah konsep dia, melody and lirik dia. lirik  bahasa melayunya kena la search sendiri ea. hapening, full of friendship.and fresh. jom layan..

video 
Gee

    video
Way To Go



next, lagu yang genre slow and RnB aku suka lagu Touch The Sky, Forever, Complete and All My Love Is For You. tapi yang paling paling paling aku suka lagu Complete. memang best. lagu ni kalau faham lirik nya memang menyentuh perasaan. sesuai kalau nak bagi orang yang tersayang.hehe. tapi kalau nak dikaitkan dengan SNSD sendiri liriknya meggambarkan kekuatan SNSD daripada fans dorang yang sentiasa support sampai ke tahap yang luar biasa. kalau siapa yang ikuti pejalanan perkembangan group ni memang boleh tersentuh hati. banyak dugaan and cabaran dorang lalui sampai la dorang dapat menang banyak awards. kekuatan persahabatan dorang pun sangat bagus. saling sayang-menyayangi, kalau tengok perjalanan dorang sambil dengar lagu ni memang boleh nangis. aku la tapi kalau korang tak tawu la sebab aku terlalu fanatik dengan SNSD ni kan. sebelum layan nak bagi tahu yang lagu  Complete and All My Love Is For You ni dalam bahasa jepun bukan korea. lets enjoy..


                                           video
Touch The Sky

                                          video
Forever

video 
 Complete 

                                          video
  All My Love Is For You



sakarang nak jadi juri pulak.hehe . untuk koreografi terbaik aku aku pilih lagu Hoot and Mr. Taxi. smart la diorang punya gaya. meh tengok sama-sama.
 

video 
Hoot

                                         video
 Mr. Taxi



dalam banyak-banyak album SNSD ni ada satu album yang memuatkan lagu bahasa inggeris. selain The Boys yang ada version bahasa inggeris, ada satu lagu yang fully english iaitu Diamond. aku memang suka gila lagu ni. sedap didengar dan best. hehe.

                                         video
 Diamond



lagu yang mv nye paling comel adalah Oh and Echo. memang comel sangat dorang. meh la kita tengok video comel ni....

                                        video
Oh

                                        video
Echo



sekarang nak bagi tawu lagu yang aku suka untuk genre yang lebih bertenaga pulak. 1st sekali lagu Run Devil Run yang mana lagu ni di buat lepas lagu Oh. sebelum Run Devil Run ni keluar, konsep SNSD ala-ala comel-comel, happening. tapi dengan keluarnya Run Devil Run ni sekali gus mengubah konsep mereka. iaitu daripada comel-comel jadi girl in black and nampak lebih garang sikit. agak mengejutkan juga tapi konsep tu hanya untuk lagu tersebut. dorang still comel lagi.heheh. 2nd lagu Oscar. memang muziknya fresh and bertenaga. and last one but no least The Boys. lagu ni memang best. dorang nampak lebih matang dalam mv ni. koreografi pun not bad. jangan tunggu lagi. jom layan..

                                         video
Run Devil Run

                                         video
Oscar

                                         video
The Boys



alright! before aku habiskan entry aku yang ni, nak bagitahu part yang last sekali. ok, lagu SNSD yang aku rasa paling terbaik, yang perfect, kombinasi koreografi, lagu, melodi, pakaian and personaliti paling terbaik adalah............................jeng,,jeng,,jeng,, haha. macam nak umum pemenang anugerah. ok ok,lagu dan mv terbaik untuk 1st place aku pilih Galaxy Supernova, 2nd place once again Mr. Taxi diikuti oleh I Got A Boy and last but not least Genie. memang terbaik!! untuk pengetahuan, Galaxy Supernova antara lagu versi jepun terbaru dorang sempena mempromosikan samantha thavasa jeans macam yang pernah aku bagitahu dalam entry yang lepas. memang power dance. pakaian memang cantik and style sangat.


                                            video
Galaxy Supernova

                                          video
Mr. Taxi

                                          video
I Got A Boy

video
Genie

ok. harap korang enjoy. untuk lagu-lagu and mv yang lain aku still suka. cuma aku nak lebih tekankan mana yang aku teramat-amat suka. tak ada pun lagu dorang yang aku tak suka. semuanya memang the best!!! SNSD daebak!!! 
and now aku chow dulu ok, saranghae you all. SNSD fighting!!